הפן הגברי והפן הנשי והשפעתם על הזוגיות

שיתוף המאמר

הקדמה

שניים מן הארכיטיפים בתוכנו הם הגברי והנשי. הם נמצאים בכל אחד מאיתנו, גברים ונשים, ומקיימים ביניהם מערכת יחסים. היחסים האלה נקבעו כבר בילדות שלנו (הטבעה) והם משפיעים על מערכות היחסים הפנימיות שלנו ועל תפיסות העולם שלנו לגבי זוגיות. על הנתונים הללו מושתתת מערכת היחסים עם בן הזוג שלנו.

כשהילד שלי אומר לי “אני רוצה להישאר ער מאוחר”, אני אומרת לו “אתה רוצה להישאר ער והגוף שלך רוצה לישון”, יש פה יותר מקול אחד.

כשאני אומרת “אני רוצה זוגיות” האם זה כל מה שאני רוצה. בדרך כלל החוויה שלנו היא “אני רוצה זוגיות אבל …” מה זה? אני גם רוצה וגם עוד משהו?

דוגמא נוספת ” אני אוהבת אותו אפילו שאני כועסת עליו”, אז מה אני בעצם אוהבת או כועסת? כאילו יש בתוכנו יותר מקול אחד והרבה פעמים אפילו קולות סותרים.

את החוויה הזו מסבירים בכך שבתוכנו אכן יש קולות סותרים.

אלו הם קולות של חלקים פנימיים שלנו שמייצגים נקודות שונות בתוכנו בעלות תפקיד שונה ולפעמים או אפילו הרבה פעמים סותרים אחת את השני.

כתוצאה מכך הרבה פעמים אנחנו מרגישים תחושה של בלבול, לאיזה קול להאמין ואיך לתפקד עם הקולות הסותרים הללו?

מי הם הקולות שבתוכנו?

הפסיכיאטר קארל יונג דיבר על כך שבתוך הנפש של כל אדם יש חלקים שונים במהותם ותפקידם והם דומים בין כל בני האדם. המשמעות היא שלכל בני האדם יש חלקים דומים בעלי תפקידים דומים בתוך הנפש.

ישנם ספרים רבים בנושא ביניהם הספר “רצות עם זאבים” של קלאריסה פינקולה אסטס שבו היא מנתחת את מערכות היחסים בין הארכיטיפים הללו.

המשמעות היא שבתוכנו יש חלקים שונים ויש ביניהם יחסים. היחסים הללו משפיעים עלינו ועל מערכות היחסים שלנו. לדוגמא, כאשר יש אי הסכמה בין החלקים בתוכי אני אהיה לא שקטה ואז בשיחה עם מישהו אחר חוסר השקט שלי יגרום לי להתנהג בצורה לא נעימה ויצור לי אי נעימות עם אותו אדם.

מה יקרה אם נכיר את החלקים הללו בתוכנו?

כאשר אנחנו פוגשים רעש לא ברור אנחנו חסרי אונים מולו, אך אם הרעש יתקרב ונוכל לזהות את אלו שמייצרים אותו, נוכל לדבר איתם ולנהל איתם דו-שיח שיביא להבנה ולייצור של שקט. כך זה בחוץ וכך זה בפנים.

אם נכיר את הארכיטיפים הפנימיים שלנו נוכל לייצר איתם וביניהם דו-שיח ולהגיע לשקט פנימי ולבהירות של מה שאנחנו מרגישים, צמיחה אישית.

איך זה קשור לזוגיות?

שניים מן הארכיטיפים בתוכנו הם הגברי והנשי. הם נמצאים בכל אחד מאתנו גברים ונשים ומקיימים ביניהם מערכת יחסים בתוכנו. מערכת היחסים הזו נקבעת בילדות שלנו (הטבעה) וקובעת את מערכת היחסים הפנימית שלנו ואת תפיסות העולם שלנו לגבי מערכת היחסים האפשרית לזוגיות. מתוך הדברים הללו תיווצר מערכת היחסים שלנו עם בן- הזוג שלנו. כל עוד לא נכיר את החלקים הללו שבתוכנו ולא נייצר ביניהם מערכת יחסים טובה, נפגוש את זה בזוגיות שלנו ולא נבין למה זה קורה לנו.

במילים אחרות כשנבין שבתוכנו מתקיימת מערכת יחסים זוגית של גברי ונשי ונעבוד עליה זה ישפיע ויעזור לנו אח”כ לנהל בהרמוניה מערכות זוגיות בחוץ.

לדוגמא, אם במערכת היחסים הפנימית שלנו אין מקום לשונות בין החלקים שלנו אזי בזוגיות שלנו לא יהיה מקום לשונות בין בני הזוג. כאשר נלמד את החלקים בתוכנו לכבד את השונות נוכל לעשות זאת גם בזוגיות החיצונית.

דוגמא נוספת, אם במערכת היחסים הפנימית שלנו אחד החלקים ישלוט על השני ויחליט עבורו, גם בזוגיות שלנו אחד מבני הזוג ישלוט על השני ויחליט עבורו. שינוי המצב בתוכנו יאפשר לנו לצור מצב שבו יש מקום לשני בני הזוג ללא צורך בשליטה.

בכל מקרה השינוי הפנימי (צמיחה אישית) יאפשר ויקדם את יצירת השינוי בחוץ.

השיטה "זוגיות הרמונית"

השיטה “זוגיות הרמונית” פותחה בדיוק לצורך כך. בעזרת הכלים של השיטה אנו לומדים להכיר את הארכיטיפים של גברי והנשי בתוכנו, לייצר ביניהם דו-שיח ומערכת יחסים הרמונית ואז אותה מערכת יחסים תופיע בזוגיות שלנו.

בעבודה בשיטה הזו אנו פועלים בתוכנו ואיננו זקוקים לבן-הזוג כדי לקדם את הזוגיות שלנו. ובנוסף מכיוון שבשיטה הזו אנו עובדים בתוכנו במקום שמייצר את מערכת היחסים הזוגית, נוכל בעזרתה לצור לעצמנו אופציה לזוגיות גם כשאין לנו אחת כזו בחיים, דבר שנותן מענה גם במקרים של פנויים ופנויות.

השיטה מספקת את הדרך, את תפיסות העולם ואת הכלים הנדרשים כדי לבנות זוגיות שבה נפגשים אהבה, זוגיות, חברות, הגשמה וחופש אישי .

לימוד השיטה מביא אותנו למצב של שיפור התפקוד שלנו כולל התפקוד הביצועי, שקט פנימי ותחושת חופש. בנוסף לשיפור היחסים עם בן/בת זוגנו בפרט, נוצר שיפור בקשרים שלנו עם אנשים אחרים בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

זרימת האהבה בזוגיות

כולנו זקוקים לאהבה. אהבה היא צורך בסיסי עמוק וחשוב שהרבה מאיכות החיים שלנו תלויה בו. לא במפתיע, כששניים מחליטים להפוך לזוג, הם מבקשים שתשרור אהבה בזוגיות שלהם. בתחילת הזוגיות, דבר זה נראה ברור מאליו, אך למרבה הצער זוגות רבים לא מצליחים לשמר בזוגיות שלהם את האהבה הנכספת לאורך זמן.

להמשך קריאה »

לשנות את הקיבעון – מאמר בגלובס

המאמר “לשנות את הקיבעון” נכתב לבקשת העיתון “גלובס”, והוא מבקש לענות על שאלה שרבים שואלים: “כיצד ייתכן שאחד מבני הזוג משתנה והשינוי לא מופיע בזוגיות?”
במאמר הקוראים פוגשים את הישות הזוגית, שהשפעתה על הנעה של שינוי בזוגיות הינה מרכזית, ובו אני מתווה דרך לעזור לה בכך.

להמשך קריאה »

ניהול הצרכים הבסיסיים שלנו

על פי רוב התרבות שלנו אינה מכבדת ואף אינה מכירה בצרכים הבסיסיים שלנו ובכך היא מאיימת על בריאותנו הפיזית והנפשית. מה הם הצרכים הבסיסיים, במה חשיבותם וכיצד לנהל אותם כך שיוכלו לתמוך בנו? תשובות לשאלות הללו יש במאמר “ניהול הצרכים הבסיסיים שלנו,” שבו אני מחברת בין הצרכים הבסיסיים ובין זוגיות, תקשורת, שמירה על מערך האנרגיה שלנו ועוד.

להמשך קריאה »

חזון הזוגיות בתקופתנו והשיטה “זוגיות הרמונית”

הדורות הקודמים הסתפקו בחיי הישרדות. לרוב ההורים שלנו די היה בגג מעל הראש ואוכל על השולחן; ללדת ילדים ולקוות שיגדלו ויהיו בעלי מקצוע מכניס היה החזון. כיום, לרובנו זה כבר לא מספיק. אנחנו רוצים להיות מי שאנחנו, ליצור דברים חדשים, חברות, שותפות ו…אינטימיות. המטרות של הדור הנוכחי השתנו, אבל הדרך, השיטה, המודל של הזוגיות – לא השתנו…

להמשך קריאה »

האם ברצונך להתנתק מהחשבון?

דילוג לתוכן